همايش علمي"آرشيو ملي در مقياس بين المللي"توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد؛ اين همايش با سخنراني محمد رضا ملك ثابت مدير اين سازمان در استان و دكتر زهرا فاتحي در محل سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان استان يزد با حضور آرشيويست ها ، مسئولين اسناد و بايگاني هاي ادارات و پژوهشگران علاقمند برگزار شد.

مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد؛ در ابتداي اين همايش به سخنراني علمي در موضوع اهميت آرشيو ملي پرداخت و گفت:از آنجا كه ارائه تجربيات پژوهشگران در زمينه بازديد از آرشيو هاي ملي ساير كشورها مي تواند راهگشاي متخصصين اين بخش باشد برآن شديم تا اين برنامه را با ارائه مشاهدات و برداشت هاي علمي يكي از پژوهشگران اين حوزه كه به دعوت مجامع علمي و به منظور ارائه مقالات به كشورهاي مختلف سفر كرده و از آرشيو ملي آن كشورها نيز ديدن كرده اند برگزار كنيم.

وي در ادامه ضمن معرفي نمونه هايي از اسناد تاريخي و تبيين نقش اسناد در شناخت تاريخ پيشينيان گفت:بايگان ها كساني هستند كه در امر خطير نگهداري اسناد فعاليت دارند در واقع پل سازاني هستند كه گذشته را به حال و آينده متصل مي كنند.

وي افزود:

از آنجا كه متولي رسمي نگهداري كتابهاي خطي و اسناد تاريخي در كشور سازمان اسناد و كتابخانه ملي معرفي شده است از ادارات درخواست داريم تا دركنار تحويل مدارك راكد، كتابهاي خطي و ساير اسناد قديمي موجود در ادارات را نيز به اين سازمان تحويل دهند تا بر اساس استاندارهاي لازم نگهداري شود و براي پژوهش و برنامه ريزي در اختيار افراد قرار گيرد.

ملك ثابت ضمن درخواست از مسئولين استان براي اختصاص ساختمان مناسب به اين سازمان كه به عنوان آرشيو و گنجينه اسناد ملي مردم و ادارات استان شناخته مي شود گفت:از آنجا كه در همه ادارات امكان نگهداري اسناد به صورت استاندارد وجود ندارد سازمان اسناد و كتابخانه ملي با داشتن يك آرشيو مستحكم و استاندارد مي تواند محلي امن و ايمن براي بايگاني و رجوع اسناد ادارات باشد.

مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان در ادامه به برخي از خدمات شاخص اين سازمان در استان از جمله برگزاري همايش هاي يزد شناسي، ارتباط گيري با فرهيختگان و اساتيد دانشگاه و خانواده هاي قديمي به منظور انتقال اسناد تاريخي، همكاري با ادارات در زمينه حفاظت اسناد با ارزش از جمله ترميم نقشه بسيار قديمي ايران كه در راه اهن مركزي يزد نگهداري مي شود اشاره كرد و افزود:

برگزاري  همايش و كارگاه هاي آموزشي براي ناشرين،  كتابداران و علاقمندان در روزهاي 26، 27 و 28مرداد ماه ، فراخوان جمع آوري اسناد هيئات مذهبي استان، فراخوان مصاحبه با پيشكسوتان و مديران استان براي انتقال تجربيات و انعقاد تفاهم نامه با دستگاه هاي مختلف از جمله دانشگاه يزد،  اداره پست استان و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از جمله برنامه هاي اخير اين سازمان در استان بوده است.

وي در ادامه ضمن انتقاد از تعدد مراكز نگهداري اسناد پيشنهاد داد تا يك كنسرسيوم اسنادي در كشور و با محوريت سازمان اسناد و كتابخانه ملي تشكيل شود تا ضمن صرفه جويي در هزينه ها و جلوگيري از كارهاي موازي اطلاع رساني و ارائه خدمات پژوهشي به محققان راحت تر شود.

در ادامه دكتر زهرا فاتحي به ارائه گزارش مصور از دستاوردهاي علمي خود در سفر به كشورهاي مختلف و آرشيو ملي آنها از جمله لهستان پرداخت كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

گفتني است اين نشست علمي با پيشنهاد سراي ايران شناسي برگزار شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا